איך בוחרים שואב אבק?

שני הסוגים הנפוצים של השואבים הם שואב רגיל (צילינדר)  שואב עומד. סוג נוסף ופחות נפוץ הוא שואב רטוב יבש הבחירה בסוג השואב תלויה בעיקר במשימות הניקוי. בעיקרון, לשאיבת שטיחים בהיקפים גדולים יתאים שואב עומד, וליתר משימות הניקוי יכולים להתאים שני סוגי השואבים, וההחלטה ביניהם תלויה בעיקר בשיקולי הנוחות של המשתמש.  

שאיבה צקלונית – נקראת גם צנטריפוגלית וקיימת בשואבים חסרי שקית בלבד, אך לא בכולם. בשיטה זו האוויר המלוכלך נשאב לתוך השואב והלכלוך הכבד מופרד מהאוויר על ידי כוח צנטריפוגלי ונזרק לדפנות מכל האיסוף. רוב הלכלוך מתנקז למכל האיסוף והיתר מסונן באמצעות מסנן. נהוג לייחס לשואב צקלוני יתרון בכך שהוא שומר על עוצמת שאיבה גבוהה לזמן ממושך יותר כיוון שאין שקית שנסתמת. אבל זה לא מדויק ותלוי מאוד בדגם עצמו ובאיכות השואב הספציפי. דווקא בגלל היעדרה של שקית, הפילטרים סופגים כמות גדולה של אבק ונוטים להיסתם במהירות יחסית.


 שואב רטוב-יבש: דומה בתכונותיו לשואב רגיל, ובנוסף נועד לשאוב מים ובעל קיבולת גדולה במיוחד. הוא גדול יותר בממדיו משואב רגיל, פחות נוח  ונוטה להיות רועש יותר. שואב רטוב-יבש מתאים לאיסוף כמויות גדולות של לכלוך, לשאיבת מים וכן לשטיפת שטיחים ולפתיחת סתימות.